shahira

shahira

Saturday 26 March 2011

Segalanya Tentangku BAB 1

Di tengah petang yang hening..Matahati yang sayu seolah-olah memahami hatiku yang kini sayu..Tarikh 15 Dis semakin hampir menandakan aku akan meninggalkan tempat ini.Aku sedang mengemas barang-barang peribadiku.Langkahku terhenti apabila aku melihat sekeping foto rakan-rakan kesayanganku...Aku tidak dapat menahan sebak di dada lalu air mata jatuh membasahi pipiku.Tiba-tiba kedengaran satu suara yang memaksa aku untuk mengesat air mataku..

  " Buat apa ni dik?"rupanya suara dari abang angkatku tersayang.Lalu aku menjawab"tak de pape lah,wan.Fiqa cume nk buang sume barang2 lame ni".Lantas iwan menyambung dengan soalan lagi,"tapi ni kan kawan2 fiqa yang bagi..Sebagai tanda kenangan??"Aku yang cuba menahan sebak lantas menjawab"nak buat ape simpan ni sume?Ia akan ingatkan fiqa dekat sume kawan2.."

  "Tu lah tujuannyer",Iwan menjawab."Iwan tak paham lah...Wat pe fiqa nak simpan sume ni kalo diorang dah lupe pasal fiqa??"Aku sudah tidak mampu menahan sedih lalu menitiskan setitik air mata."Iwan pon penah berpisah,so iwan paham..Mesti diorang ade hal sebab tu x boleh contack fiqa..Iwan mohon fiqa pikir balik sebelum buang sume ni.."Aku menghentikan perbualan itu lalu pergi ke kamarku.

   patutkah aku buang sume ni???Aku sayang sume kawan aku..tapi apakah mereka punya perasaan yang sama??Ya tuhan,apa patut aku buat?Aku buntu..

   Tiba-tiba hujan pun turun dengan lebatnya..Aku yang masih merenung foto sahabat2ku dan memikirkan kata-kata abangku,Iwan.Ada betulnya kata-kata Iwan tadi.Aku mengambil semua barang lalu masukkan ke dalam sebuah kotak untuk dibawa ke Johor Bharu.Semua memori ini akan tinggal kenangan di sini..

  Apa kehidupan aku di JB akan jadi seindah ini?Semua akan ada di dalam dakapan mindaku sepanjang masa..

   Aku menyimpan barang-barang itu.Iwan yang berada di luar bilik hanya mampu terseyum manis melihat telatahku.Iwan ingin memulakan langkahnye untuk pergi.Tapi aku menahannya dan berkata,"terima kasih bang...".Dia tersenyum namun pergi.Kini sahabat2 ku telahmendapat tempat yang mulia dihatiku..Adakah kita akan temui kebahagiaan dalam perpisahan ini??(nantikan)

No comments:

Post a Comment